AIDAHO

works

©AIDAHO Inc.

BlancPa GINZA

We designed the logo, sign, and interior for a new dentist's clinic opening in Ginza.

During the design process, we thought about how we could reflect the clinic's special characteristics in its interior. (Patients receive high-quality medical treatment quickly, using high-powered sensors and 3D processing technology. The clinic specializes in replacing silver crowns with ceramic white teeth.)

The surfaces of the clinic's interior were all gray from floor to ceiling (the raw building materials, such as concrete and mortar, were exposed). We changed the color to white by coating everything with paint in different gradations. Eventually, the entire inner surface, including all the different building materials, became harmoniously white, which expresses the beauty of whiteness and uniformity. Gray sections were sprayed with thin layers of paint, which shine when lit, to give the impression of silver.

We produced specialist lighting equipment and installed it evenly across the ceiling, in order to highlight the gradations of whiteness from floor to ceiling. The lighting not only faces downwards to light the lower half of the interior but also upwards to illuminate the ceiling itself. This lends a sheen to the white on the ceiling and the upper half of the walls, as well as emphasizing the gradations of whiteness.

The clinic is located in an area that reflects the local flavor of Ginza. It is surrounded by galleries and antique and art dealers. The site where the clinic was built used to be that of an art gallery. We thought about how we might give the impression of ceaselessly inherited beauty by retaining the atmosphere of a gallery, which is a part of the site's history, and acknowledging the culture of Ginza; a place that sets the nation's art and fashion trends. In order to achieve this, we decided to hang three old frames that had been painted in the same gradations as the walls.

Within these discarded and weathered frames, we placed landscape paintings covered top to bottom in a white mist that complements the gradations of the walls. The pictures hang within the clinic, not as decorative ornaments, but as reminders of the history that permeates the building.

primary use: dental clinic
design: AIDAHO Inc.
general contractor: Yokohama Kenso
location: chuo Ward, Tokyo
area: 71.6 m2
completed: August 2015
photo credits: Koji Honda / Koji Honda Photo Studio
銀座で新たに開業する歯科クリニックのロゴマーク、サイン、空間をデザインした。

このクリニックの特性(高性能センサーと3D加工技術を取り入れ、短時間で質の高い施術を受けることができることや、その技術を活かし、銀歯を白いセラミックの歯に入れ替える治療に特化していること)を空間デザインにも反映できないかと考え、計画した。

クリニック内の壁面は全て床から天井にかけてグレー(下地のコンクリートやモルタルなど、素材のままの状態)から白へ変わってゆくグラデーションで塗装を施し、様々な素材が床から天井にかけて白く均一に変わってゆくことで、白く均一であることの美しさを表現した。グレーの部分には銀を感じさせる仕掛けとして、光の当たり具合で煌いてみえる塗料がうっすらと吹き付けてある。

壁から天井にかけて段々白が際立つ仕掛けとして、下方向だけでなく天井面も照らすことができる特徴的な照明器具を製作し、天井に均等に配置した。これにより、天井から壁の上部にかけて、白が輝いて見えるようになり、グラデーションが強調されている。

このクリニックがあるエリアは、銀座という土地柄、多くの画廊や古美術商が存在しており、クリニックをつくった場所も元々は画廊が営まれていた。美術やファッションの流行を発信してきた銀座の、その歴史の一部ともいえる嘗ての画廊の雰囲気を残すことで、この街で脈々と受け継がれてきた美に対する思いを感じさせることができないかと考えた。そのための仕掛けとして、壁面と同じグラデーション塗装が施された3枚の古い額縁を壁に飾ることにした。

置き去りにされた風化した古い額縁には、壁のグラデーションに合わせて下から上にかけて白く霞がかった風景画が入れられ、ただ室内を彩る装飾品ではなく、建物にしみこんだ歴史を感じさせる仕掛けとして、クリニックの中に佇んでいる。

 

主要用途: 歯科医院
設計:株式会社AIDAHO
施工: 有限会社横浜建創
所在: 東京都中央区
延床面積: 71.6㎡
竣工:2015年8月
写真: 本多康司/本多康司写真事務所